9. december 2015

Rundt om Panama-kanalerne - Et af verdens 8.vidundere

Formedels ca 600 kr. per person var vi onsdag med på den bustur med blandt andet Panama-kanalerne og Portobelo  som destination for vores dagstur, som vores cruiseselskab havde arrangeret.
Vi så containerskibe blive henholdsvis løftet op og ned af sluserne i den over 100 år gamle Panama-kanal. Kanalen blev i sin tid bygget af USA og indviet på dagen for 1. Verdenskrigs udbrud. USA overgav kanalen til Panama endeligt i 1999 og nu er det Panama selv der ejer den.
Der er et slusesystem i begge ender ved de to have og imellem ligger indlandet med floder og søer i 26 meters højde. Og derfor sluserne. 
Vi kørte samtidig forbi den nye større kanal, som er berammet færdigbygget april 2016. De nye Panama-sluser bliver både bredere og dybere end de gamle. De bliver bygget parallet og i tæt forbindelse med den gamle.
I morgen tager vi selv turen gennem Panama Kanalen så da hører I mere.

PS: En helt tredje kanal til at forbinde Stillehavet og Atlanterhavet er på vej. Den står kinesiske investorer bag, og den bliver bygget i Nicaragua - og den bliver meget breddere og dybere, end den nye kanal i Panama. Kineserne har lovet deres kanal klar i 2019 !
http://www.123fakta.com/da/fakta-om-panamakanalen



Morgenstemning før afgang med bussen på tur til Gatun sluserne og til Portobelo UNESCOS verdensarv.


Fra Colon havn i Panama

Det nye slusesystem bliver bygget parrallelt med den nuværende kanal.


De små tog trækker skibene




På udsigtplatformen






Smalle veje

Portobello er et fort som spanierne byggede for at beskytte det sted hvor de strate2de med at udskibe guld


Den sorte Jesus i kirken i Portobello som fejers hvert år med en kæmpe fest


Det gamle guldlager

Guiden fortæller om guldet TROR vi nok :-)








Tilbage på skibet og udsigten over Colon















1 kommentar:

  1. Hej.
    Det er jo fantastisk, bare vi var med der, men vi nøjes med jeres billeder og et "fyldigt referat" når i er kommet hjem

    SvarSlet