Vi stod tidligt op for at følge cruiserens indsejling i slusesystemet. Vi fik lov til at følge det hele fra skibets helikopterdæk.
Kanalen er netop 100 år gammel og bygget af USA efter flere forsøg af andre.
De 26 meters forskel op til de kunstinge søer og kanaler bliver udlignet via tre sluser i to paralelle systemer. Gatun slusen er den fra Atlanterhavet og her trækker små tog skibene ind og ud af de to spor. Vi fulgtes med to andre krydstogtskibe på hele turen og man fortalte os at det var helt specielt at vi var tre cruiseskibe samlet. Infinity, som vi sejler med er det største skib der kan passere og det kommer igennem Panama Kanalen 2 gange i år.
Vandet fra det højre bassin bruges til at fylde det venstre op med, så når båden er hejst op og sejler det frem og så får det andet kammer vandet. For ikke at blande fersk og saltvand genbruges 80-85 % af vandet. Skibene er derfor hele tiden forskudt for hinanden i sluserne, og 24 timer i døgnet er der skibe undervejs og mange ligger i kø og vente. Panamakanalen er en stor indtægtskilde for Panama.
Det tager en ca 1 1/4 time at passere det første slusesystem og derefter sejler skibet for egen kraft cirka fem timer gennem søen og kanalen og er hele tiden fuldt af små bugserbåde, der passer på. Ud mod Stillehavet er der to slusesystemer og det tager et par timer at komme igennem. Ca. 8 timer tager turen.
Og det er en stor oplevelse at se sluserne og man sejler også igennem et stort jungleområde med bl.a. krokodiller-(som vi dog ikke så desværre).
De mange cruisere og containerskibe passerer hinanden meget tæt i de smalle kanaler og en Maersk Line kom forbi os.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar